Dječji vrtić „Kolibri“
10040 Zagreb,
Ruščenica 19
Tel/fax: 01 2984 097
Tel: 01 2985 400
Mail: vrtic-kolibri@zagreb.hr
Program Eko-škole
Plan djelovanja vrtića „Kolibri“ za 2014./2015.g.
Pripremili:
Vesna Aralica, ravnateljica
Ljubica Jurčić, pedagog
Sabina Mijatović, psiholog
Andreja Žugec, odgojiteljica
Danica Dubičanac, odgojiteljica
Ljiljana Hehet Stanković, odgojiteljica
Plan djelovanja za radnu godinu 2014./2015. Temelji se na ciljevima i zadaćama Programa Eko-škole kao i na ciljevima i zadaćama usmjerenih unapređivanju kvalitete odgojno obrazovnog Dječjeg vrtića „Kolibri“ rada tijekom ove pedagoške godine.
Dominantan cilj Programa je: osvještavanje važnosti očuvanja okoliša i održivog razvoja kroz sve segmente odgojno obrazovnog rada, implementirajući poželjna ponašanja i stavove u svakodnevni život djece i djelatnika vrtića, u razmišljanju o vodi i čuvanje pitke vode te što mogu učiniti da se voda održi što čišća.
Planom djelovanja bit će obuhvaćene sljedeće aktivnosti
1. ŠTEDNJA VODE
Cilj: Smanjiti potrošnju vode, učiniti sve što je u našoj moći da se voda održi što čišćom.
-Nabaviti najmanje 1spremnik za kišnicu u Ruščenici i organizirati korištenje te vode za zalijevanje bilja (vrtova)
|
AKTIVNOSTI/AKCIJE-DJELATNICI VRTIĆA |
NOSITELJI |
VRIJEME |
1. |
Detektirati gdje se gubi prekomjerna voda, zamijeniti slavine |
Svi djelatnici, ravnatelj, domar |
Tijekom god. |
2. |
Ekonomična upotreba vode (kupaone, wc-i, kuhinja, praona), zatvaranje vode da ne teče |
Svi |
Tijekom god. |
3. |
Korištenje tehničke vode (iskorištene) za zalijevanje biljaka |
Svi |
Tijekom god. |
4. |
Čuvanje vode za zalijevanje u posebnim spremnicima |
Svi |
Tijekog god. |
5. |
Štednja vode |
Svi |
Tijekog god. |
6. |
Prikupljanje kišnice u spremnik i korištenje za zalijevanje biljaka |
Ruščenica |
Proljeće 2015. |
7. |
Mjerenje potrošnje vode |
Domar, eko patrola |
2x godišnje |
|
AKTIVNOSTI/AKCIJE-DJELATNICI VRTIĆA |
NOSITELJI |
VRIJEME |
1. |
-Sakupljanje papirnatog otpada u uredima i odgojnim skupinama |
Svi djelatnici |
Tijekom god. |
2. |
Suradnja sa organizacijom „PAPIRKO“ Zagreb radi zbrinjavanja papirnog otpada |
Ravnatelj, vodit. računovodstva, zdrav. vod. domar |
Po potrebi (1x mjes.) |
3. |
Akcija iskorištavanja papira obostrano |
Svi |
Tijekom god. |
4. |
Korištenje recikliranog papira |
Svi |
Tijekom god. |
5. |
Čuvanje rabljenih omotnica za ponovnu upotrebu |
Svi djelatnici |
Tijekom god. |
6. |
Zbrinjavanje kartonske ambalaže |
Rav., dom., osoblje kuhinje, zdrav. vod. |
Tijekom god. |
7. |
Odlaganje bio-otpada u kompostanu |
Osoblje kuhinje, domari |
Tijekom god. |
8. |
Briga o vodenom vrtu |
Svi djelatnici |
|
9. |
Osiguravanje uvjeta za uređenje cvijetnjaka, povrtnjaka, vrta ljekovitog bilja |
Rav., teh.osoblje, zdrav.vod. |
Jesen, proljeće |
10. |
Štednja energije i vode |
Svi |
Tijekom god. |
2. OSTALE EKOLOŠKE AKTIVNOSTI U VRTIĆU
CILJEVI
U odnosu na dijete: potaknuti razvoj ekološki osviještenih stavova i ponašanja kod djeteta koje doživljavanjem i aktivnim učenjem, usvaja osnovna znanja o načinima brige i očuvanja vode, razvija pozitivna ponašanja i vještine koje doprinose očuvanju vode uz podržavanje optimalnog i cjelovitog djetetovog razvoja.
U odnosu na djelatnike: kontinuirano educiranje iz područja odgoja i obrazovanja za održivi razvoj te sudjelovati u realizaciji provođenja Eko programa, štednja i zaštita vode.
U odnosu na roditelje i lokalnu zajednicu: Upoznati roditelje i lokalnu zajednicu s ciljevima Eko programa te ih poticati na uključivanje u realizaciju našeg važnog cilja štednje vode.
Nosioci Eko programa:
· Odgojiteljice (2 odgojiteljice) koje su stekle potrebne certifikate u Stručno edukacijskom centru „Srednjaci“- Odgoj za održivi razvoj.
· Sve odgojno-obrazovne skupine Dječjeg vrtića „Kolibri“
· Ravnateljica i stručne suradnice
· Stručni suradnici iz Udruge Lijepa naša i ostali stručnjaci izvan Vrtića prema potrebi
PROJEKTI/AKCIJE-DJECA I ODGAJATELJI |
OBJEKTI/ODGOJ. SKUPINE |
VRIJEME |
1. Projekt „Vodeni i mirisni vrt“-igrajmo se otkrivamo učimo i stvaramo: -istražujemo svijet kukaca, životinja, vodenog i mirisnog vrta (pokretni laboratorij) -istraživalačke aktivnosti sa vodom - naši vrtovi u glazbi, slici, priči - svakodnevna briga oko naših vrtova |
Ruščenica, Vrtuljak |
Tijekom godine, osobito u mjesecu knjige |
2. Projekt "Životinje i voda" -korištenje osobnih bočica u konzumaciji vode -život u akvariju (biljke, životinje, voda) -živi svijet u morskoj i slatkovodnoj vodi -što sve treba vodenim životinjama/biljkama -značenje čistih voda za živa bića -sadnja biljaka u boci (kruženje vode u prirodi) -voda i razmnožavanje (biljke, životinje) -biljke i voda (za neke rast, a za neke propadanje- količina vode) -prljavo i čisto, život u njemu -akvarij- naslikan na staklu (grupni rad) -hranilište, pojilište za ptice -biljke zimi/proljeće -biljke, životinje i voda u etno izričaju |
Ruščenica, Jabučice |
Tijekom godine |
3. Projekt „Razvoj ekološke svijesti o važnosti vode kao oskudnog resursa bez kojeg ne bi bio moguć život na Zemlji“ - Razgovori i promišljanje na temu voda - Promatranje površine vode na globusu i karti svijeta - Voda i higijena - Značaj vode za životinje koje u njoj žive - Voda svira - Slušanje instrumentalne glazbe - Slikovnice ("Tajne i zgode nestašne vode", "Voda je život") - Stvaranje, izmišljanje pjesmica i pričica o vodi - Vodeni orkestar |
Zvjezdice S10 Pčelice S3 |
Tijekom godine |
4. Projekt „Voda kroz glazbu, likovni izričaj i pokret“ - prelistavanje, gledanje, knjiga, slikovnica, videomaterijala, fotografija( voda, vodoskok, vodopad - voda i higijena -važnost vode za ljude i sva živa bića - razni eksperimenti (stanje vode, kondenzacija, led, para - igre vodom-bojamo (tempera,akvarel) - zvukovi vode - voda u pričama i pripovijetkama - Pišemo i šaljemo eko poruke odraslima (u vrtiću i izvan vrtića). Detektiranje curenja vode, informiranje ravnatelja, domara…) - Što znamo o vodi? - Voda kao otapalo - Obojani cvijet - Obojani led - Slikanje na ogledalu - Izrada taktilnih sličica (leptir, bubamara…) - Slikanje na tkanini - Istraživanje boja u bazenu (prozirnom) |
Suncokreti DV Leptirići S5 |
Tijekom godine |
5. Projekt „Kretanje i pravilna prehrana“ -Provoditi projekte koje iniciraju djeca i odgajatelji vezani uz zdrav život koji doprinosi očuvanju i unaprjeđivanju djetetovog zdravlja, zdravlja okoline-pozitivan odnos prema tjelesnom vježbanju te obogaćivanje dječjeg iskustva o zdravoj hrani i važnosti zdravih stilova života -Provoditi istraživalačke i stvaralačke aktivnosti koje obogaćuju dječje iskustvo o čistoći djetetovog tijela, prostora u kojem živimo (higijenske navike) -Tržnica-centar zdrave hrane -Sport i mi-elementi sporta(slikovnice,enciklopedije,slagarice,moje tijelo)MALO NEJASNO -Istraživanje i upoznavanje različitih obilježja sporta (grbovi,medalje,zastave) -Zašto je važno vježbati -Što znam o sportu |
Ruščenica Sunce S8 |
Tijekom godine |
6. Projekt „Sklop aktivnosti sa vodom“ -Tematske igre vode -igre prelijevanja - dijeljenje količina-kad količinu vode iz veće posude dijelimo u više manjih posuda - zbrajanje količina-kad količine iz manjih posuda ulijevamo u veću posudu - oduzimanja količina-kad iz veće odijelimo dio za jednu manju posudu - množenje količine-kad su manje posude jednake te se njihova količina spaja u većoj posudi -voda daje život -u vodi se živi -na vodi se pluta u vodi se tone |
Zvončići S9 |
Tijekom godine |
7. Projekt „Instrumenti mjerenja padalina (voda)“ - Izrada instrumenata za mjerenja padalina i drugih atmosferskih pojava (vjetrokaz, vodena stanica, anemometar), aktivnost-inspektor oblaka, plakati znanja-vrste oblaka, kruženje vode u prirodi, instrumenti za praćenje vremena, eksperimenti- magla u boci, kako nastaje kiša, kako nastaje oblak, kako nastaje snijeg... - Znanstveni pokusi vezani uz vodu - Pretakanje vode kroz različite debljine cijevi - Istraživanja o gustoći vode i napetosti vodene površine - Pokusi s modrom galicom i vodom - Proučavanje vode kroz mikroskop - Analize različitih vrsta voda na stakalcima, pod mikroskopom(stajaćice tekućice, Čarli s vodom, tempera s vodom) - Upoznavanje s mikrosvijetom koji živi u vodi |
Potočić Pingvini Vjeverice |
Tijekom godine |
8. Projekt „Voda je svuda oko nas i u nama- bez vode nema života- trebamo je svi" - Voda kao stanište - Život u potoku, bari, jezeru - Značenje vode za životinje koje u njoj žive i koje je trebaju - Značenje vode za ljude - Eksperimenti i formiranje muzeja vode - Šetnja do potoka, jezera, dvorišne bare - Razne premetaljke, puzzle, memory - "Kako izgleda bara u jesen?" - Polarna mora i oceani, gdje živi pingvini? (zašto su neka mora uvijek okovana ledom?) - Rijeke i jezera: koje rijeke poznajemo, koje riječne životinje možemo nabrojati, što je to struja/tok vode? - Mora i oceani; maleni akvarij u našoj sobi |
Ruščenica Patuljci S7 Slonići-Potočić |
Tijekom godine |
9. Projekt „Oplemenjivanje i obogaćivanje jasličkog dvorišta novim kulturama i formiranje novog cvijetnjaka uz međugrupnu suradnju i partnerstvo s roditeljima“ - Sadnja sadnice jabuke i lukovica - Prikupljanje jesenskih plodina - Prekopavanje cvijetnjaka, priprema za proljeće - Priprema ograde za cvijetnjak - Postavljanje ograde, kućice za ptice - Sadnja cvijetnica (proljetnica i trajnica) - Redovita briga (zalijevanje, plijevljenje, navodnjavanje) - Istraživačke aktivnosti - promjene u cvijetnjaku i u voćnjaku |
Patkice S1 Vrapčiću S2 |
Tijekom godine |
10. Projekt „Voda kao poticaj dječjeg stvaralaštva“ - Ispitivanje svojstava vode - Zašto je voda važna - Eksperimenti s vodom (Pliva, tone, topi se i ne topi se vodi, mijenja oblik) - Voda poticaj dječjeg stvaralaštva |
Štrumpfovi S4 |
Tijekom godine |
11. Projekt ,, Mravići upoznaju Zdenka Vodenka- osvještavanje važnosti štednje i korištenja vode kao bitnog resursa kroz lik Zdenka Vodenka" - Izrada lutke "Zdenka Vodenka" , usvajanje pjesmice Zdenka Vodenka Svakodnevno podsjećamo i upozoravamo jedni druge da trebamo čuvati vodu Obavezno zatvaranje slavine čim operemo ruke da voda ne teče bez razloga Istraživanje različitih fotografija vode u različitim stanjima i oblicima (more, rijeke, jezera, kiša, snijeg, led, magla...) Upoznavanje s različitim pričama i slikovnicama o vodi Istraživačke aktivnosti s različitim stanjima i oblicima vode (snijeg, led...) Likovno izražavanje vodom (na kartonu, papiru, spužvi...) - "Eko-otok" |
Mravići-Novoselec Lavići |
Tijekom godine |
12. Projekt ,,Bojom kroz vodu" - Punjenje i pražnjenje boca - Ulijevanje boja u vodu- promatranje - Stanja vode: tekuće, kruto (led u boji) - Glazbene aktivnosti: Prepoznavanje i osluškivanje zvukova vode - Izrada vodenice - Štednja vode |
Pahuljice-Novoselec |
Tijekom godine |
13. Projekt ,, Kroz Eko-pjesmu o vodi Zdenko Vodenko neka vas vodi" - Nastavak priče o Zdenku Vodenku - Slušamo vodu (ulijevanje, mućkanje, prskanje, kapanje) - Zvonce- U nekoliko jednakih bočica ulijemo različite količine vode, zatim bočicu objesimo na udar, svaka bočica drugačije zvuči -Instrumentalna glazba: Na lijepom plavom Dunavu… - Repanje pjesme o Zdenku Vodenku Istraživanje - Udari rukom vodu- kakav zvuk čuješ - Napuni umivaonik vodom- kakav zvuk čuješ kada makneš čep - Vodeni kviz- pogodi što radi voda |
Ivančice S6 |
Tijekom godine |
· Eko akcije: -„Spasimo jedno drvo“ (tjedan prikupljanja papira) i tijekom godine paralelno -„Volimo potok“ akcija vrtića i lokalne zajednica- sakupljanje papira i čišćenje potoka -Prikupljanje plastične ambalaže (od prikupljenih sredstava kupiti biljke za naš vrt) Uskršnja i Božićna akcija -Humanitarne akcije: za potrebite obitelji vrtića i zajednice -Tjedan lukovica -Ljubav na dijelu -Tjedan pranja ruku -Tjedan prikupljanja plastičnih čepova -Tjedan sakupljanja baterija -„Naše dvorište nas treba“ uređivanje zelenih površina vrtića i sadnja cvijeća-jesen, proljeće |
Sve odgojne skupine DV Kolibri |
Tijekom godine |
· Fašnik: Izrada neobičnih kostima iz otpadnih i/ili odloženih materijala (naročito poznatih Eko haljina, kostimi od rafije, Kolibrića) implicirajući zaštitu vode (biljaka, životinja) |
|
Veljača 2015. |
· Eko kazališne predstave u našem vrtiću |
|
|
· Projektni dan vrtića-upoznajte naš eko-vrtić · Povezivanje sa ostalim eko vrtićima na području Dubrave i Sesveta, a i šire u svrhu educiranja, razmjene iskustva, ali i rješavanja mogućih problemskih situacija |
Sve odgojne skupine |
Travanj-svibanj 2015. |
· Obilježavanje značajnih eko-datuma: Dani zahvalnosti za plodove zemlje, Dani jabuka, Svjetski dan nepušača, Međunarodni dan života, Dan voda, Dan planeta Zemlje, Dan ozonskog omotača, Dan planina, Dan šuma, Dan zaštite životinja, Dan Sunca, Dan europske baštine, Svjetski dan čistih planina, Međunarodni dan zaštite močvara, Svjetski dan zaštite čovjekove okoline |
Sve odgojne skupine |
|
· Posjete, izleti s eko-tematikom; -Izlet u eko selo -Posjeta potoka, bunara (seoskog) |
Starije odgojne skupine |
Jesen 2014 i proljeće 2015. |
· Boravak u prirodi: · -Grad mladih (zima) |
Starije odgojne skupine |
Siječanj i svibanj 2015. |
AKTIVNOSTI/AKCIJE-RODITELJI |
VRIJEME |
1. Informiranje i edukacija roditelja: -Upoznavanje roditelja s Programom Eko-škole (vrtića) -Eko informativni stup (stalni postav) -Eko-pano na svakom objektu (eko poruke, akcije, aktivnosti…) -Brošure i leci sa ekološkom tematikom (stalni pano) -Eko mapa vrtića -Edukacija roditelja o mogućim pozitivnim i negativnim učincima ljudi na okoliš (eko osjetljivost) |
Tijekom cijele pedagoške godine |
2. Aktivnosti sa roditeljima: -Uključivanje roditelja u svakodnevni odgojno-obrazovni rad prema afinitetima i interesima roditelja i potrebama odgojne skupine -Uključivanje roditelja u Eko-akcije -Zajednička druženja djece i roditelja (na koji način uštedjeti vodu, voda u domaćinstvu) |
Tijekom cijele pedagoške godine |
3. Prikupljanje informacija od roditelja: a. Sudjelovanje u ispunjavanju različitih upitnika, anketa i skala procjene vezanih uz ostvarivanje i/ili poboljšanja eko aktivnosti b. Davanja sugestija, primjedbi, prijedloga vezanih uz realizaciju i/ili poboljšanje realizacije eko aktivnosti 4. Ostale moguće aktivnosti c. Sponzorstvo roditelja- obitelji u Eko akcijama d. Podrška i pomoć pri obavještavanju javnosti i uključivanje medija |
Tijekom cijele pedagoške godine |